I'm dreaming of a white x-mas... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hetty - WaarBenJij.nu I'm dreaming of a white x-mas... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hetty - WaarBenJij.nu

I'm dreaming of a white x-mas...

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

03 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo Nederland, hier Maleisie,

Jullie zijn waarschijnlijk in de sinterklaasstemming, maar behalve de lekkernijen die Ria en Roderick een paar weken geleden hebben meegebracht (en die natuurlijk al lang op zijn! Ooh als ik denk aan die kikkers en muizen mmmmm) merk ik hier niks van die oude man. Hier is iedereen al een paar weken in de kerststemming, d.w.z. de grote malls hebben een overdaad aan bontgekleurde kerstbomen neergezet en de traditionele kerstliedjes galmen zo nu en dan door de malls... Zelfs "I'm dreaming of a white christmas", ik zeg: lekker blijven dromen bij 35 graden celsius, korte broek en flip flops aan en zingen maar! Om in de stemming te komen heb ik ook gekleurde (ze hadden geen witte...) lampjes aangeschaft en rond m'n airco (bij gebrek aan haard en schoorsteen) gehangen. Ziet er leuk uit, maar helpt nog niet echt om in de stemming te komen. Ook de dagelijkse tropische onweersbuien aan het eind van de middag/avond, waarin je het beste ook weer die flip flops aan kunt doen, omdat het water tot je enkels komt, helpen niet echt mee om in de kerststemming te komen. Maar goed, over een paar weken kom ik weer in het koude kikkerland en kan ik nog fijn de kaarsjes aansteken en met een dikke trui en sloffen aan (en de verwarming op 30) tijdens de lange winteravonden naar heerlijke kerstfilms kijken onder het genot van een gluhweintje en kerststol. Wel zin in, maar zou ook nog best een maandje langer willen blijven, bevalt me hier nog uit-ste-kend!
Een paar weken geleden heb ik samen met Ria, Roderick en de 2e week ook met Izani, een mooie reis gemaakt door West Maleisie. Gezellig, afwisselend en verrassend ;-). De sun set cruise in Langkawi was veranderd in een tropische regen cruise, geen sun gezien... Maar wel genoten van een overheerlijke chocoladetaart om Ria's verjaardag te vieren, omdat ze een paar weken later jarig was (verrassend, erg lekker!). En gewoon volhouden dat je 25 bent geworden hoor zus!! Alleen wel jammer dat Along (onze nature guide uit Taman Negara) jouw jonger schat dan mij, terwijl jij toch ECHT 8 jaar ouder blijft... grrrr. Gelukkig heeft hij meer verstand van insecten, planten, bomen, apen en de Orang Asli dan van Europese vrouwen :-p. De volgende avond hebben we trouwens wel aan het strand gelegen en de zon mooi in de zee zien zakken, dus toch een mooie sun set, maar dan zonder cruise.

Vervolgens een paar dagen Melaka, met een gezellige en informatieve riksja tour onder leiding van onze bekende acteur: Roseli. Hij heeft van alles verteld en laten zien, zoals het "A Famosa" fort dat in 1511 door de Portugezen is gebouwd en in 1641 in handen van de Nederlanders kwam. Ruim 150 jaar zijn de Nederlanders aan de macht geweest in Melaka en hebben hun sporen nagelaten. Nu zie je er o.a. nog de grafstenen in de ruïne van het fort, de kerk, het Stadthuys, Jonkerstreet en het Heerenhuys. Verder heeft ie ons meegenomen naar de meest recente opgraving van het fort bij de rivier, waar archeologen nu nog bezig zijn. Hier heeft hij ons ook kennis laten maken met de V.I.T. (very important tree) oftewel de Melaka-boom. Dit is de boom waaronder Parameswara, de ontdekker en later Sultan van Melaka (rond 1400), lag uit te rusten tijdens de jacht. Melaka was een kleine vissersplaats en had nog geen naam. Parameswara vroeg aan zijn volgelingen wat de naam van de boom was waar hij onder zat... En zo is het gekomen.... volgens de legende.

Zooo, genoeg geschiedenis voor nu ;-). Na Melaka zijn we in de Proton van Izani terug naar Kuala Lumpur gereden voor een overnachting in het fantastisch gelegen en uitstekend verzorgde 6* appartement "Hetty's Condo Bidara". Zaterdag heeft Izani nog wat sight seeing met Ria (leven je orchideeënstekjes nog) en Roderick gedaan en 's avonds hebben we genoten van een heerlijke cocktail en het mooie uitzicht over KL vanuit de Sky Bar van het Traders Hotel. (Roderick mail jij even wat foto's, zodat ik dit verslag nog een beetje kan opleuken?).

Zondag zijn we met z'n 4-en richting Taman Negara (nationaal park) gegaan. Onderweg een aantal stops gemaakt, o.a. het olifanten opvangcentrum waar Roderick de rug van een baby-olifant in de rivier heeft gewassen (foto??) en de dierentuin waar eveneens onze held Roderick een dikke vette grote slang (fotoooo?!) om z'n nek heeft laten hangen.

Na TN zijn we doorgereden naar Cameron Highlands. Onderweg heeft Izani e.e.a. verteld en laten zien over rubber en palmolie. Overigens werden deze uitstapjes wel verstoord door enkele tropische oerwoudbewoners. In de rubberplantage hoorden we een enorme plons in het water iets verderop. Izani schrok nogal en dacht dat het een grote slang zou kunnen zijn... dus voor de zekerheid maar snel terug naar ons busje. Bij de volgende stop, 1 van de veeeele palmolieplantages, lag er een kingcobra in een plastic bak. We konden niet zien of hij dood of levend was, maar voor de zekerheid maar weer snel het busje in!!

Wat verderop hebben we langs de weg wat fruit gekocht en durian gegeten. Durian, ook wel King of fruits genoemd, stinkt enorm en ik vind het niet heel lekker smaken. De meeste Aziaten zijn er gek op. Smells like hell, tastes like heaven, zeggen ze...

Na CH zijn we nog een paar dagen in Georgetown op Penang geweest. Lekker sushi en teriyaki gegeten, beetje sight seeing (tempels, tempels, tempels en chocola proeven met paranoïde verkoopsterssss) en naar Skyfall geweest.

Daarna had ik weer een paar weken nodig om bij te komen van deze rondreis (want ik ben niks meer gewend, lig alleen met m'n luie kont aan het zwembad, zoooo heerlijk, kan het iedereen aanraden!). En ik moest natuurlijk wat huiswerk voor m'n Engelse les inhalen. Afgelopen zaterdag de laatste les gehad en het certificaat in ontvangst genomen. Ik hoop dat komend jaar m'n HBO ook zo soepel gaat! In ieder geval heb ik straks genoeg energie om er weer mee aan de slag te gaan.

Komende week ga ik een paar dagen naar Ho Chi Minh (Vietnam). Morgen nog even pasfoto's laten maken voor een visum, wat geld wisselen, documenten printen, wassen, spullen pakken en woensdag vliegen!! Ik heb via internet 3 excursies geboekt, dus weer een vol programma. Maar ik ga er tenslotte ook niet heen om vakantie te vieren... dat doe ik hier wel bij het zwembad ;-). Ben erg benieuwd, heb er zin in! Tot de volgende keer, selamat tidur!

• 04 December 2012 - 20:49

Mariandel:

Hallo,

wat een vervelend leven toch....
    Je bent echt aan het genieten. Leuk om dit allemaal te lezen. Terwijl hier de weersvoorspelling sneeuw en gladheid is (oh jee, pas volgende week de winterbanden).
    Daar hoef jij je lekker niet druk om te maken. En je mist echt niets op de bank......
    In het nieuwe jaar wordt het echt bijkletsen. Afspraak met de dames is in 2012 niet gelukt, dus je heb geluk dat je in 2013 mee kunt.

Geniet nog even van Vietnam en de laatste warme weken en tot in 2013!

Groetjes,
    Mariandel

• 09 December 2012 - 01:43

Michael En Monique:

Hey meid, het is toch niet raar dat we een beetje jaloers op je zijn??? Wat maak je fantastische dingen mee!!!! Groetjes vanuit een ijskoud met sneeuw bedekt Nederland. Liefs Mike en Moon x