Vietnam deel 2... en Bye Bye Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hetty - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2... en Bye Bye Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hetty - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2... en Bye Bye Malaysia

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg Hetty

19 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Voordat ik morgenavond terug moet naar Nederland, zal ik nog even mijn verslag van Vietnam afmaken.

Op dag 3 ben ik naar de Mekong delta geweest. Wederom met een kleine groep, die het eerste deel van de excursie weer bestond uit me, myself and I.

Zodra je buiten de stad komt zie je alleen maar rijstvelden, heeeel veel rijstvelden. Varierend van geel-bruin tot felgroen. En in de rijstvelden staan veel graftombes. De meeste Vietnamezen zijn Boeddhist en zij geloven dat de dood niet het einde van het leven is. Zij kiezen tijdens het leven op aarde een mooie plek uit, liefst met uitzicht over de eigen rijstvelden, waar de graftombe komt te staan. Zodat ze altijd dicht bij hun familie blijven.

Bij een verzamelpunt vlak voor de Mekong delta werden er meerdere kleine groepen samengevoegd om vervolgens met kleine lokale bootjes stroomopwaarts te varen. Een heel mooi gebied met veel fruitbomen en heeeeel veeel kokospalmen.

We zijn bij een familiebedrijfje geweest waar men kokosnoten verwerkt. Eerst wordt de barst van de noot gehaald en vervolgens wordt de bruine schil van het vruchtvlees geschraapt. Deze schil laat men drogen in de zon, waarna er kokosolie uit geperst wordt. Zodra de schil van het vruchtvlees wordt geschraapt komt er een enorme penetrante geur vrij. Dit ruik je her en der in de Mekong. Het vruchtvlees wordt gebruikt in allerlei gerechten (geperst tot kokosmelk) en zoetigheden. Uiteraard kon ik me niet beheersen en heb ik overheerlijke kokoscakejes gekocht!

Na het kokosfabriekje zijn we naar een authentieke bakstenenfabriek gevaren. De ovens worden helemaal volgestapeld met stenen, die 40-45 dagen gebakken worden. Daarna zijn ze mooi oranje en klaar voor gebruik.

Vervolgens zijn we naar een dorpje gevaren waar veel locals leven van het vlechten van matten (waar met op slaapt, op een 'bed' van bamboe) en hebben we bij een familie 'in de keuken' mogen kijken. Daarna hebben we onze tocht vervolgd in een tuc-tuc naar een andere tak van de rivier. Vanaf daar zijn we, onder het genot van een korte kookworkshop (springrolls maken) en een overheerlijke Vietnamese lunch, terug gevaren naar Ben Tre. Om vanaf daar weer met minibusjes terug te gaan naar het hotel in Ho Chi Minh City. Dit was een erg leuke en afwisselende excursie, de moeite waard als je naar Zuid Vietnam gaat! (Mekong Delta Le Jarai Cruise, te boeken via www.buffalotours.com).

Op zaterdag ben ik naar de Cu Chi tunnels geweest, waar de Vietcong zich schuil hield en vocht tegen de Amerikanen. Bijzonder en indrukwekkend om te zien en zelf een stukje door de ondergrondse tunnels te kruipen. De tunnels zijn trouwens hoger en breder gemaakt, zodat wij grote/brede westerse toeristen er nu ook doorheen kunnen. Het is een bijzonder ingenieus systeem van honderden kilometers lang. Men deed alles onder de grond: van huwelijken sluiten in de ondergrondse kapel en het ombouwen van niet ontplofte Amerikaans munitie in boobytraps tot het verzorgen van gewonden in het ondergrondse ziekenhuis.

Na het bezoek aan de tunnels zijn we naar de Cao Dai tempel geweest. Vier keer per dag, om 6.00 uur, 12.00 uur, 18.00 uur en 24.00 uur wordt daar een dienst gehouden. Het Caodaisme is een poging om de ideale religie te creeren. Het is een mengelmoes van Islam, Boeddhisme, Taoisme, Confusianisme en het Christendom. Wij hebben de dienst van 12.00 uur bijgewoond vanaf het balkon, ook weer een heel bijzondere ervaring!

Zaterdagavond ben ik na het eten even op een terras gaan zitten om 'te genieten' van de honderder, misschien wel duizenden brommers en scooters die in een uurtje voorbij kwamen. Onvoorstelbaar zoveel. Ik dacht dat er veel brommers en scooters in KL waren, maar dat is echt NIKS vergeleken met Ho Chi Minh City.

Op zondagochtend heb ik nog wat rond gestruind door de stad en in een paar grote shoppingmalls (pfff daar ben ik na bijna vier maanden Azie toch wel klaar mee... sorry Wilma, maar de eerste weken in NL voor mij geen dagje winkelen :-). Wel koffie drinken en lunchen uiteraard!!)

Nu geniet ik van de laatste dagen in Kuala Lumpur en omgeving.
Maandagavond zijn we naar ICity in Shah Alam geweest, een soort pretpark met heeeeel veel felgekleurde lampjes in de vorm van bomen en dieren. En Snowalk, een hal met ijssculpturen.

Gisteren Izani's paspoort verlengd (nee, hij komt helaas niet mee naar Nederland, hij moet volgende week met een groep Kenianen van Maleisie naar Singapore, vandaar....) in Putrajaya, de stad halverwege KL en het vliegveld, waar alle overheidsgebouwen staan. Supersnel geregeld trouwens. Je stopt je oude paspoort en je ID-kaart in een automaat, vervolgens vraagt het apparaat om twee vingerafdrukken, dan betaal je RM 100 en krijg je een bonnentje waarmee je een uur later je nieuwe paspoort kunt ophalen!

Zometeen vast wat spullen inpakken, morgen het appartement schoonmaken en hopen dat ik m'n borg van de makelaar in contanten terug krijg, zodat ik dat nog kan omwisselen in euro's. Dat hebben we wel telefonisch afgesproken gisteren, maar Mw. Ooi praat nogal slecht Engels (de maleisiers zetten achter elke zin 'la' en ze doen niet aan meervoud en juiste werkwoordsvormen, en vooral door de telefoon is dat erg lastig...(Ik zal haar de brochure geven van de Professional English Course van The British Council ;-))

Ik zie jullie binnenkort in het koude kikkerland, tot gauw!
x Hetty

• 19 December 2012 - 14:20

Mike & Moon:

Hey meid,

Wat een prachtige verhalen heb je geschreven zeg....kunt er bijna een boek over schrijven :-)
    Doe Izani de groeten, en we wensen je een goede terugreis toe naar ons natte, druilerige kikkerlandje!!!
    En tot zaterdag.
    Liefs M&M X

• 19 December 2012 - 16:40

Wim Hendriks :

Hei Hetty, weer een leuk verhaal !!
    Nu maar lekker inpakken en voorzichtig aan het idee van De terugkeer naar Nederland gaan nadenken. Ik wil je in ieder geval nog een paar fijne ( feest) dagen toewensen .
    Vanavond bruiloft van Theo met de hele afdeling!

Tot gauw

Wim

• 19 December 2012 - 18:37

Ans:

Hoi Hetty,

vanaf een druilerig, nat en koud Nederland, wens ik jou hele fijne feestdagen en een goede terugreis.

tot snel
    groetjes Ans